سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

ببخشید ایزی لایف و عوض کردن جای پدرو مادر مسن یا استحمام کردنشون که باعث دیدن عورت انها میشود اشکال شرعی دارد ؟ 

آیت الله خامنه ای : به مقداری که نگاه به عورت ضرورت داشته باشد، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی : نگاه کردن به عورت دیگری حرام است هر چند در آئینه یا آب صاف و مانند آن باشد خواه محرم باشد یا نامحرم، مرد باشد یا زن و احتیاط واجب آن است که به  عورت بچّه ممیّز نیز نگاه نکند، ولی زن و شوهر می توانند به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند. 

آیت الله سیستانی : در صورت ضرورت جایز است ولى تا ممکن است باید نگاه نکنید واز دستکش استفاده کنید

آیت الله فاضل لنکرانی : تطهیر و تمیز کردن و بستن عورت پدر توسط  پسر درصورتی که خود پدر پیر باشد و نتواند خود را تطهیر کند ؛اشکال ندارد و هم چنین  بستن و تمیز کردن عورت مادر پیر توسط دختر یا توسط عروسش یا دیگر زن های فامیل اشکال ندارد. و باوجود مرد برای تطهیر پدر پیر نباید دختر پدر را تطهیر کند و درصورتی که خانم های فامیل مانند دختر وعروس و امثال اینها باشد نباید پسر مادرش را تروخشک کند. اما درصورتی که هیچ راه دیگری نباشد اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانی:  فرض سوال باید چیزی در دست کند که دست او به عورت آنها نرسد و نباید به عورت آنها نگاه کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سوال اول :به مدرسه غیرانتفاعی و خصوصی می رم که یکی از اساتیدش خانم و زن می باشه که زیاد رعیات حجاب نمی کنه و خانم بی خیال و بی حجابی است و ظاهرا به لحاظ فقهی متهتکه هستند و براش اهمیت نداره حجاب آیا نگاه کردن بدون قصد لذت و خطر افتادن به گناه اشکال دارد 

سوال دوم : آیا خانم های بی حجابی که توی خیابان به این شکل هستند و متهتکه هستنید همین حکم را دارند ؟

آیت الله خامنه ای : ج1و2) بطور کلی نگاه به زن نامحرم جایز نیست مگر به صورت و دست‌ها تا مچ در صورتى که زینت و آرایش نشده باشد، و نگاه به آن هم با قصد لذّت و ریبه صورت نگیرد. و در این حکم فرقى بین استاد و غیر آن نیست.

آیت الله وحید خراسانی : نگاه کردن مرد به بدن و موى زن نامحرم ـ چه با قصد لذّت و چه بدون آن ، و چه با ترس وقوع در حرام و چه بدون آن ـ حرام است ، و نگاه کردن بصورت و دستهاى او اگر به قصد لذّت باشد یا ترس وقوع در حرام داشته باشد ، حرام است ، و احتیاط مستحبّ آن است که بصورت و دستها تا مچ ـ هر چند بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام ـ نگاه نکند ، و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایى که سیره متشرّعه و متدیّنین بر پوشانیدن آن نیست ، مانند سر و صورت و گردن و دستها و ساق پاها ، که نگاه کردن زن به این مواضع بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام جایز است.

زنهایى که اگر آنهارا از نپوشیدن بدن خود از نامحرم نهى کنند تأثیر در آنها ندارد ـ چه کافر و چه مسلمان ـ نگاه کردن به جاهایى از بدن آنها که بحسب متعارف عادت بپوشانیدن آن ندارند در صورتى که قصد لذّت و ترس وقوع در حرام نباشد ، جایز است.

آیت الله سیستانی : نگاه کردن بدون شهوت و بیم افتادن به گناه حرام نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

برای اینکه دختری را بپسندیم میتونیم به عکس بد حجاب او نگاه کنیم؟

 آیت الله خامنه ای : به‌طور کلی کسی که می‌خواهد با زنی ازدواج نماید برای اطلاع و آگاهی از او می‌تواند به صورت دست مو و محاسن او بدون قصد لذّت نگاه ‏کند ـ اگر چه قهراً لذّت حاصل شود ـ مشروط بر اینکه اولاً اطلاع و آگاهی قبلی نداشته باشد و ثانیاً علم نداشته باشد که به او جواب ردّ ‏می‌دهند. 

آیت الله مکارم شیرازی اگر صحبت های مقدماتی انجام شده و قصد ازدواج جدی است به اندازه لازم اشکالی ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : نگاه کردن به عکس زن نامحرمى که انسان او را مى شناسد و از زنانى است که اگر او را از نشان دادن خود به نامحرم نهى کنند مى پذیرد با تلذذ یا ترس افتادن به گناه حرام است و همچنین بدون تلذذ و بدون ترس افتادن به گناه بنابر احتیاط جایز نیست.  

آیت الله نوری همدانی : نگاه کردن با شهوت جائز نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

میخواستم بپرسم فکر های شهوت آمیز در مورد زنان نامحرم یا فکر فیلم های تحریک کننده
گناه دارد؟

آیت الله خامنه ای : تخیّل نامحرم به قصد بر انگیختن شهوت بنا بر احتیاط جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: فکر گناه تا زمانى که منتهى به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمى شود، ولى بى شک آثار نامطلوبى بر روح انسان مى گذارد.

آیت الله سیستانی: اشکال ندارد، ولی بهتر است این کار نشود.

آیت الله وحید خراسانی: فکر شهوانی و یا تحریک شهوانی از طریق دست زدن به بدن جایز نیست

تذکر : هرچند طبق برخی روایات فکر گناه تا زمانی که به عمل در نیاید، گناه محسوب نمی شود، اما در هر صورت فکر و اندیشه گناه، پاکى و صفاى قلب را از بین مى برد . انسان را به ارتکاب آن وا مى دارد. حضرت على(ع) فرمود: «من کثرفکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند».
از این رو حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نکنید، اما من به شما سفارش مى کنم فکر زنا را هم نکنید، زیرا کسى که به زنا بیاندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیرى شده‏اى، آتش روشن کند. در این صورت هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد، لکن دست کم دود آن را سیاه و خراب مى کند».
بنابراین بهتر آن است که انسان از تخیلات شهوانی و فکر گناه خود داری کند تا روح و فکر انسان آلوده نگردد و زمینه گناه فراهم نشود.






      

 

نگاه مرد به وجه و کفین بدون زینت

سوال : نگاه کردن مرد به وجه و کفین (بدون زینت) چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.(توضیح المسائل، ص334، م2433)

آیت ا... اراکی : نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.(توضیح المسائل، ص450،م 2447)

آیت ا... بهجت : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن نا محرم اگر به قصد لذت باشد حرام است، و اما بدون قصد لذت بنابر اظهر جایز است.(توضیح المسائل، ص384، م1931)

آیت ا... تبریزی : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن نا محرم اگر به قصد لذت باشد حرام است، بلکه احتیاط آن است که بدون قصد لذت هم به آن ها نگاه نکنند.(توضیح المسائل، ص391، م2442)

آیت ا... خامنه ای : سوال: در حین رفت و آمد در خیابان و با حضور در اداره ها علیرغم خواست انسان، مکررا خانم های بد حجاب و بی حجاب را می بینم(با عرض تاسف شدید) آیا در این موارد لازم است انسان مثلا چشم خود را ببندد؟

جواب: نظر ایتدایی غیر عمدی اشکال ندارد، ولی باید از نظر عمدی و از تکرار نظر خودداری نماید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای (زنان نا محرم) اگر به قصد لذت باشد حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند.(توضیح المسائل، ص423، م2442)

آیت ا.. سیستانی : نگاه کردن به صورت آنان(زنان) و دستهایشان تا مچ ، اگر با شهوت یا با ترس از وقوع در حرام باشد حرام است بلکه احتیاط مستحب آن است که بدون شهوت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نکنند.(توضیح المسائل، ص486،م2392)

آیت ا.. شبیری زنجانی : نگاه کردن به صورت و دستهای (زنان) تا مچ اگر با لذت باشد حرام است ، و احتیاط مستحب آن است که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند.(توضیح المسائل، ج2،ص206، م2442)

آیت ا... صافی گلپایگانی : نگاه کردن به صورت و دستهای آنان(زن نا محرم و دختری که نه سالش تمام نشده ولی خوب و ید را می فهمد) اگر به قصد لذت باشد حرام است و بدون قصد لذت هم بنابر احتیاط ترک آن لازم است.(توضیح المسائل، ص491، م2442)

آیت ا... فاضل لنکرانی : نگاه کردن (مرد) به صورت و دستهای (زن نامحرم) اگر به قصد لذت باشد حرام است ، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.(توضیح المسائل، ص434، م2556)

آیت ا... گلپایگانی : نگاه کردن مرد به صورت و دست انان (زن نا محرم و دختری که نه سالش تمام نشده ولی خوب و ید را می فهمد) اگر به قصد لذت باشد حرام است ،‌بلکه حرام بودن نگاه به آنها بدون قصد لذت هم خالی از قوت نیست.(توضیح المسائل، ص412، م2442)

آیت ا... مکارم شیرازی : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن نا محرم تا مچ اگر به قصد لذت نباشد و مایه ی فساد و گناه نگردد اشکال ندارد.(توضیح المسائل، ص407،م2080)

آیت ا... نوری همدانی : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای (زن) اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی بدون قصد لذت حرام نیست.(توضیح المسائل، ص481، م2429)

آیت ا... وحید خراسانی : نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن اگر به قصد لذت باشد یا ترس از وقوع در حرام داشته باشد ، حرام است و احتیاط مستحب آن است که به صورت و دستها تا مچ ،‌ هر چند بدون قصد لذت و ترس وقوع در حرام نگاه نکند.(توضیح المسائل، ص666، م2497)

 






      

نگاه مرد به زنان بادیه نشین

سوال : آیت الله بهجت در توضیح المسائل خود فرموده اند: نگاه کردن به زنان بادیه نشین و روستائیان که عادت به پوشش ندارند، اشکال ندارد:

الف) آیا زنانی که در شهر ما از روی عمد و آگاهی حجاب را رعایت نمی کنند حکم بادیه نشینان را دارند؟

ب) آیا رفت و آمد به منزل آن ها و انجام صله ی رحم در صورتی که موجب نگاه به موی سر و پای بی جوراب آن ها شود ،‌ جایز است؟

آیت ا... بهجت : الف) خیر

ب) طوری رفت و آمد نمائید که آن ها را هدایت و ارشاد کنید نه اینکه به گناه بیفتید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای :  الف) حکم بادیه نشینان را ندارند.

ب) جایز نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف)‌خیر نگاه کردن به آن ها جایز نیست.

ب) رفت و آمد مانعی ندارد. ولی باید از نگاه کردن اجتناب کرد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

نگاه به عکس بدون پوشش (ظاهر کردن توسط نا محرم)

سوال : الف) حکم عکس گرفتن زن بدون حجاب (نزد عکاس) در صورتی که بداند عکس ها پس از مرگ از نا محرم محفوظ نمی ماند چیست؟

ب) ظاهر کردن عکس های بدون حجاب شرعی توسط نا محرم چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : الف)-----------

ب) اگر ظاهر کننده عکس زن را نشناسد و مفسده ای نباشد اشکال ندارد.(استفتائات، دفتر انتشارات اسلامی، 1381، اول، ج3،‌ص264، س26)

آیت ا... بهجت : الف) عدم حفظ بعد از مرگ اشکال ندارد.

ب) اگر مفسده و فتنه ای نباشد اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : الف)‌ احتیاط اولی این است که چنین عکسی نگیرد.

ب) در صورتی که بشناسد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف) موارد مختلف است و در هر صورت رعایت احتیاط مطلوب است.

ب) اگر او را نشناسد و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : الف)----------

ب) در صورتی که مرد ظاهر کننده صاحب عکس را نشناسد و از دیدن آن به ریبه نیفتد و اگر می شناسد موجب هتک آن زن صاحب عکس نباشد مانعی ندارد.(استفتائات،‌ موسسه احیاء آثار الامام الخویی، 1381، اول، ص300، س1017)

آیت ا.. سیستانی : الف) اشکال ندارد.

ب) اگر صاحب عکس را نشناسد جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) فی نفسه حرام نیست.

ب) اگر او را نشناسد و مفسده ای هم نداشته باشد مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که افراد نا محرمی که عکس او را می بینند او را نشناسند اشکالی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : سوال: حکم عکس گرفتن زن بدون حجاب (نزد عکاس زن) در صورتی که بداند عکس ها پس از مرگ از نا محرم محفوظ نمی ماند چیست؟

ج- اشکال ندارد ولی بهتر است که این کار را نکند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

نگاه به دندان زن هنگام خندیدن

سوال : دیدن دندان زن در حال خندیدن توسط نا محرم چه حکمی دارد؟

آیت ا... بهجت : با ریبه و فساد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : نظر التذاذی جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : بدون قصد ریبه و تلذذ مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : حرام نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بنابر احتیاط وجوبی جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : بدون قصد لذت، اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

نگاه به چهره عالم

سوال :  نگاه کردن به چهره ی عالم نا محرم چه حکمی دارد؟

آیت ا... خامنه ای : بدون قصد لذت اشکال ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : به پاسخ قبل مراجعه شود.

سوال :  آیا رهبر در نا محرم بودن به زنان مثل دیگر مردان است؟ بعضی اشکال می کنند که بوسیدن دست مبارک رهبر از روی عبا محل اشکال است؟

جواب-بلی. رهبر و علماء مانند سایر افرادند و زنان در برابر آنها باید تمام مسائل محرم و نامحرمی را رعایت کنند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

نگاه مجدد به نا محرم

سوال : نگاه مجدد به نا محرم بدون قصد لذت و ریبه چه حکمی دارد؟

آیت ا... بهجت : اگر زینت و اصلاح و آرایش داشته باشد، حرام و بدون آن هم خلاف احتیاط است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : نگاه کردن به نا محرم حرام است مگر به وجه و کفین بدون لذت.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : مانعی ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : جایز نیست. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : حرام نیست. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : نگاه به موارد مجاز با دو شرط مذکور مانعی ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در فرض سوال به قسمت هایی که جایز است، اشکال ندارد. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      
   1   2      >