سوال: 1- اگر انسان شب جنب بشود و بخواهد فردای آن روزه قضا بگیرد و بخاطر خجالت و ... نتواند غسل کند آیا روزه صحیح است ؟
آیا بقا بر جنابت عمدی در غیر ماه مبارک اشکال دارد ؟ البته در این مورد قبل از اذان تیمم بدل از غسل بکنیم 
2- اگر من بعد از اذان صبح بیدار شوم و جنب شده باشم می توانم نیت روزه قضا کنم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای:‌ ج1) بقاء بر جنابت تا اذان صبح نسبت به قضای روزه ی ماه رمضان موجب بطلان روزه است. اگر وظیفه اش تیمم باشد و قبل از اذان صبح تیمم کند برای روزه کافی است، اما خجالت عذر شرعی برای جواز تیمم محسوب نمی شود.
ج2) اگر جنابت قبل از اذان رخ داده، نمی توانید نیت روزه ی قضا کنید.

آیت الله مکارم شیرازی: 1- در صورتی که روزه ماه رمضان یا قضای ماه رمضان باشد روزه باطل است. و شرم و حیا مجوز ترک غسل و اکتفا به تیمم بدل از غسل نمی شود مگر اینکه درحد عسر و حرج باشد. ولی در هر حال، اگر تا قبل از اذان صبح صبر کند و در زمانی که وقت برای غسل کردن نیست تیمم بدل از غسل کند روزه اش صحیح است و اگر تا آخر وقت نماز این مساله ادامه داشت می تواند با همان تیمم نماز بخواند هر چند کار خلافی انجام داده است.
2- کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان صبح محتلم شده، اگر وقت قضای روزه تنگ نیست بنابر احتیاط واجب روز دیگری را روزه بگیرد، اگر وقت قضای روزه تنگ است مثلًا پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه‏اش صحیح است.

آیت الله وحید:‌ 1-خیر باطل است -بقاء بر جنابت در روزه ی قضاء ماه رمضان چه عمدی وچه غیر عمدی ،موجب بطلان است و تیمم اثری ندارد.
کسى که مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگیرد ، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند ، اگر چه از روى عمد نباشد ، روزه او باطل است.
2- کسى که مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگیرد ، اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است ، روزه او بنابر احتیاط باطل است ، ولى چنانچه وقت قضاى روزه تا آمدن ماه رمضان دیگر تنگ است ، مثلا پنج روز روزه قضاى ماه رمضان دارد ، و پنج روز هم به ماه رمضان مانده است ، بنابر احتیاط واجب آن روز را روزه بگیرد و بعد از ماه رمضان هم روز دیگرى را روزه بگیرد.
اگر در روزه واجبى غیر قضاى روزه ماه رمضان ، از روزه هایى که مثل روزه کفّاره وقت معیّنى ندارد ، عمداً تا اذان صبح جنب بماند ، روزه اش صحیح است ، و احتیاط مستحبّ آن است که غیر از آن روز ، روز دیگرى را روزه بگیرد.

آیت الله شبیری:‌ بقاء بر جنابت در روزه قضا اگر وقتش وسعت داشته باشد مبطل روزه است و اگر وقت قضای روزه ماه رمضان تنگ شده و تا اذان صبح جنب بماند، بنابر احتیاط واجب روزه آن روز را بگیرد و عوض آن را هم بجا آورد ولی اگر در این فرض در تنگی وقت تیمم کند روزه اش صحیح است همچنین است در این فرض اگر غسل کردن برایش حرجی باشد و بجای آن تیمم کند هرجند وقت برای غسل تنگ نشده باشد
بقاء بر چنابت در غیر روزه قضا از روزه های واجب دیگر و روزه مستحب مانع صحت روزه نیست.

آیت الله سیستانی: 1- اگر غسل نکند نمیتواند روزه قضا بگیرد حتی با تیمم در ضیق وقت
2- میتوانید

آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان صبح جنب شود و تا اذان صبح غسل نکند، نمی تواند روزه قضای ماه رمضان را بگیردو روزه آن روز باطل است و بقاء برجنابت عمدا یا سهوا برای روزه قضا مبطل روزه است. خجالت عذر شرعی نیست اگر روزه می گیرد باید غسل کند، لیکن اگر قبل از اذان صبح جنب شود و در تنگی وقت که فرصت غسل نیست وقبل از اذان صبح بدل ازغسل تیمم کند و بعد غسل کند روزه قضای آن روز صحیح است.
2. اگر قبل از اذان صبح جنب شده باشد و بعد از اذان صبح بیدار شود و بداند که قبل از اذان صبح جنب شده در این صورت چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتیاط واجب آن است که هم آن روز را روزه بگیرد هم عوض آن را بعد از رمضان روزه بگیرد و اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست باید روز دیگرى روزه بگیرد.
----
استفتاء از دفتر مراجع

روزه جنب محتلم