سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

من عضو صندوق فرض الحسنه می باشم و ماهانه مبلغی را بعنوان حق عضویت پرداخت می کنم که بر اساس آن به من یا اعضاء دیگر وام داده می شود.

.ولی اصل پول در صندوق می ماند..آیا تا نگرفتن موجودی خود باید خمس آن را بدهم یا خیر؟

آیت الله خامنه ای: اگر از درآمد کسب باشد و امکان دریافت آن وجود دارد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود وگرنه با وصول آن هر چند همراه با وام متعلق خمس است.
آیت الله وحید خراسانی : موجودی شما سر سال خمسی متعلق خمس است.

آیت الله مکارم شیرازی:  اگر قابل وصول است، باید خمس آن را بپردازید.

آیت الله سیستانی :‌ آنچه هر ماه مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است قرض مى دهید و هرگاه نوبت شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد قرض داده اید

قرض خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی قرض گرفتن از دیگر اعضاء است ، پس هرگاه نوبت شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید خمس آن فورا واجب است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

پدرم اعتقادی به خمس نداره در مدت چند سال پس انداز خونه ای را خریده و در ان زندگی می کنید 
با توجه به این که چند سال از پول گذشته و خمس بهش تعلق گرفته وظیفه من فرزند در مورد نماز و عبادات و اموال متعلق به خمس که جای جز خونه بابا ندارم چیست ؟
آیت الله خامنه ای:‌تا یقین به وجود خمس در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشید، استفاده شما مانعى ندارد و ضررى به صحّت اعمال عبادى شما وارد نیست.
آیت الله وحید خراسانی:‌با دفتر معظم له در قم حاج آقای کرباسی یا غروی در این رابطه صحبت نمایید. 02517740611
آیت الله سیستانی :‌وظیفه ای ندارید و عبادات شماو آنچه در خانه می خوانید حلال است

 






      

 

سپرده های حج و عمره و خمس آن

1355 ـ آیا به سپرده های حج و عمره و سود آنها ، خمس تعلق می گیرد ؟

3 . آیة الله بهجت : خمس ندارد .

آیت الله تبریزی : در فرض سؤال چنانچه بر اصل پول سال بگذرد ؛ یعنی از وقت به دست آوردن پولی که به بانک سپرده اند ، سال گذشته ، باید خمس آن را بپردازند و نسبت به مقداری که زیادتر از اصل پول به آنها می دهند ، اگر در همان سال به حج یا عمره بروند چیزی بر آنها نیست . والله العالم .

آیت الله خامنه ای : در فرض مرقوم ، اگر در همان سالِ خمسی سپرده گذاری به حج یا عمره می رود ، خمس ندارد ، ولی اگر نوبت حج او پس از آن سال خمسی است ، اصل پول خمس دارد لکن سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت قابل وصول نبوده جزو درآمد سال وصول ، محسوب است که اگر در همان سال به حساب هزینه سفر محسوب شود ، خمس ندارد .

آیت الله سیستانی : به اصل پول خمس تعلق می گیرد و نیز به سود آن ، اگر از طریق معامله شرعیّه ملک صاحب پول شده است ، بلی اگر حج بر آنها مستقر شده و راه دیگری برای رفتن به حج در سال ثبت نام نداشته باشند خمس به آن تعلق نمی گیرد .

آیت الله صافی : وجوب خمس معلوم نیست ، هرچند احتیاط خوب است و نسبت به سود آن ، اگر با آن پول معاملات شرعی ، با رعایت شرایطش انجام شود و پرداختِ سود ، طبق قرارداد باید در موقع تحویل اصل پول پرداخت شود ، سود مذکور از منافع سال وصول است که اگر در همان سال صرف مؤونه شود خمس ندارد و اگر باقی بماند آن هم خمس دارد .

آیت الله فاضل : افرادی که برای تشرف به حج یا عمره ثبت نام می کنند و در همان سال توفیق تشرّف پیدا نمی کنند ، باید خمس اصل پول و سود متعلّقه مربوط به سنوات سابق را بپردازند ، مگر برای افرادی که حج بر آنها مستقر شده و تمکّن از خرید فیش را ندارند .

آیت الله مکارم : هرگاه این پول از درآمد همان سالی باشد که نام نویسی کرده است ، نه به آن خمس تعلق می گیرد و نه به سود آن .

آیت الله نوری : اگر همان سالی که مستطیع شده است ، آن پول را برای انجام حج در نوبت خود به حساب ریخته است ، آن پول جزو مؤونه و مخارج آن سال محسوب می شود و خمس ندارد ولی اگر در سالهای قبل مستطیع بوده است و تأخیر انداخته و به حساب نریخته است باید خمس آن را بدهد .

و در عُمره نیز اگر به طور متعارف یک مرتبه یا در چند سال یک مرتبه باشد ، پولی که به حساب ریخته است خمس ندارد امّا سودی که می گیرد از ارباح آن سالی است که آن را تحویل می گیرد و اگر تا آخر سالِ خمسی خود آن را در مخارج لازم زندگی خرج کرد ، خمس ندارد و اگر بماند و سال بر آن بگذرد خمس دارد .

1356 ـ شخصی برای عمره مفرده ثبت نام کرده ، در حالی که تشرف او در سالِ ثبت نام قطعی بوده ، ولی در سال بعد به او نوبت رسیده ، آیا سرِ سالِ خمس ، به پول واریز شده ، خمس تعلّق می گیرد ؟ ( 1 )

1357 ـ سودی که از طرف سازمان حج و زیارت به سپرده های مردم تعلّق می گیرد ، چه حکمی دارد ؟ ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . آیات عظام بهجت ، صافی ، مکارم و نوری : در فرض سؤال خمس واجب نیست .

آیة الله تبریزی : باید آن را تخمیس نماید ، والله العالم .

آیة الله خامنه ای : حکم مسأله قبل را دارد .

آیة الله سیستانی : خمس دارد .

آیة الله فاضل : به حاشیه مساله قبل مراجعه شود .

2 . آیت الله بهجت : اگر بعد از پایان کار ، سود را با چیزی معامله کنند اشکال ندارد و یا این که زاید را صدقه دهند ، با استجازه از حاکم شرع علی الأحوط .

آیت الله تبریزی : با توجه به این که افراد ثبت نام کننده نسبت به فهم مورد قرارداد و عمل به قرارداد بر طبق عقود شرعیه متفاوت هستند ، حکم مسأله متفاوت است .

چنانچه اطمینان به انجام معامله شرعیه ندارند باید شرط اضافه بر اصلِ پول نکرده و خود را طلبکار ندانند و اگر به حج رفتند ، فقط مقداری را که سازمان حج و زیارت از آنان می گیرد ( مانده هزینه ها ) به حساب حج و زیارت واریز می کنند . و اگر به حج نرفتند و زیاده به آنان داده شد ، با زیاده ، معامله مجهول المالک می نمایند .

آیت الله خامنه ای : سود حاصله از معامله مضاربه ای برای سپرده گذار حلال است .

آیت الله سیستانی : اگر واقعاً مضاربه ای صورت بگیرد و رعایت شرایط آن بشود ، هرچند عقد کتبی باشد ، اشکال ندارد و سود حاصله حلال است ، ولی باید سهم هرکدام از عامل و مالک به عنوان درصدی از « سود » تعیین شود نه درصدی از « سرمایه » .

آیت الله صافی : اگر صاحب پول ، پول را به بانک بدهد و بانک را وکیل کند که پول را در تجارت شرعی به کار گیرد و سود تجارت را به نحوی که توافق می کنند تقسیم کنند مانع ندارد ، ولی اگر پول را به عنوان قرض به شرط سود در بانک بگذارد ربا و حرام است و اگر به عنوان مثلاً مضاربه بگذارد که 17 اصل پول به او داده شود ، مضاربه باطل است ؛ والله العالم .

آیت الله فاضل : چنانچه بین صاحب پول و بانک ، این عمل به قصد مضاربه انجام گیرد ، صحیح است و سود حاصله مشروع است و در صورتی که به قصد مضاربه نباشد ، چنانچه شرط زیاده و منفعت نشده باشد ، باز سود حاصله اشکالی ندارد .

آیت الله مکارم : در صورتی که مطابق یکی از عقود شرعیه عمل شود وسودی به صاحب پول بدهند ، اشکالی ندارد .

آیت الله نوری : در صورتی که دهندگان وجه به این موضوع راضی و با آگاهی آنان باشد ، اشکال ندارد ؛ برای اطلاع بیشتر به توضیح المسائل ص606 مراجعه نمایید .

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

 مقصود از سال خمسى چیست و چگونه سال خمسى قرار مى‌دهند؟

جواب : جواب: سال خمسى، قراردادى نیست بلکه یک امر قهرى و واقعى است یعنى تاریخ دریافت اولین درآمد، ابتداى سال خمسى شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسى شماست و آنچه از درآمد بین سال در زندگى مورد نیاز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسى باقى مانده به اضافه جنس‌هاى مصرفى از قبیل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چیزهاى خریدارى شده که مورد نیاز نبوده یا بیش از حدّ شأن بوده، متعلق خمس هستند و سر سال خمسى تا مکلّف خمس خود را پرداخت نکرده حق تصرف در مال متعلق خمس را ندارد البته مهریه، ارث، هدیه، عیدى و پاداش، خمس ندارد با این وجود اگر در محاسبه خمس مشکلى دارید مى‌توانید به دفتر یا یکى از نمایندگان مرجع خود در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نمایید

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیا به پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان رهن به صاحبخانه پرداخت می‌شود، خمس تعلق می‌گیرد؟

امام خمینی(قدس ره) و آیت‌الله سیستانی ؛ خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممکن گردید، باید فوری خمس آن را بپردازد.

آیت‌الله خامنه‌ای ؛ هنگامی که برای این منظور نیاز دارد، پرداخت خمس آن واجب نیست؛ ولی هر زمان آن را بازپس گرفت، باید خمس آن را بدهد؛ مگر آنکه برای اجاره در جای دیگر، به آن نیاز داشته باشد.

آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی ؛ پول رهن جزء مؤونه است و خمس ندارد؛ ولی اگر آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت، بنابر احتیاط خمس آن را بپردازد.

آیات عظام بهجت(قدس ره)،تبریزی(قدس ره)، فاضل لنکرانی(قدس ره) و وحید خراسانی ؛ چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسکن او تأمین نمی‌شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت و از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

دیه سه قسم است:

1.         دیه نفس

2.         دیه اعضاء، مانند دیه دست، پا، چشم و مانند آن

3.         دیه منافع اعضاء، مانند دیه قوه سامعه، باصره، ذائقه، لامسه و شامّه

اما دیه اعضاء و منافع آن:

1.         همه مراجع عظام (به جز آیة الله بهجت): خمس ندارد.

2.         آیة الله بهجت: اگر در بین سال صرف در مؤونه زندگی نشود، به احتیاط واجب، خمس دارد.

اما دیه نفس:

1.         همه مراجع عظام (به جز آیة الله وحید): خمس ندارد.

2.         آیة الله وحید:دیه نفس، چون ارث غیر مترقّب است، خمس آن واجب است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سال خمسی بنده 31 خرداد است می خواستم ببینم میشه قبل از سال خمسی اقساط ماه های اینده تیر مرداد شهریور را پرداخت کنم

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): مانعی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد ولی از فیض خمس محروم خواهید شد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 سوال : آیا به هدیه ای که تا سال خمسی بدون استفاده باقی بماند،‌ خمس تعلق می گیرد؟

امام خمینی (ره) : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند واجب نیست خمس آن را بدهد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که اگر از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را هم بدهد.(توضیح المسائل،‌ دفتر انتشارات اسلامی، 1383، دهم،‌ ص231، م1753)

آیت ا... اراکی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد،‌ مثلا چیزی به او ببخشند اگر از مخارج سالش زیاد بیاید باید خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل،‌ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1372، ص317، م1786)

آیت ا... بهجت : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلا چیزی به او ببخشند یا جایزه بدهند، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید،‌بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1381، سی و پنجم، ص271، م1377)

آیت ا... تبریزی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد،‌مثلاً چیزی به او ببخشند یا جایزه بدهند، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید و آن هدیه چیز کم و کوچکی حساب نشود، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، سرور، 1378، ششم، ص277، م1762)

آیت ا... خامنه ای : هب و هدیه خمس ندارد، هر چند احوط این است که اگر مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.(ترجمه اجوبة الاستفتائات، بین المللی الهدی، 1384، هشتم، ص190، س851)

سوال: قبلاً مقلد آیت ا.. اراکی (رحمة الله) بودم که بعد از ایشان یه آیت ا... خامنه ای (حفظه الله) رجوع کردم. آیا خمس هدایایی که در زمان تقلید از آیت ا... اراکی (رحمة الله) نپرداخته ام، اکنون باید بپردازم؟

ج- هدیه خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، مؤسسه احیاء آثار الامام خویی، 1422هـ ق، دهم، ص302، م1762)

آیت ا.. سیستانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، دفتر آیت... سیستانی، 1423 هـ ق، بیست و دوم ، ص337، م1723)

آیت ا.. شبیری زنجانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد، بلکه بنابر احتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد، خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1383، اول ، ج2، ص6، م1762)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به وصیت به او بدهند، یا ببخشند، یا هدیه بدهند یا جایزه دهند اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را هم باید بدهد.(توضیح المسائل، 1377، هفدهم، ص343، م1762)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، احتیاط واجب آن است که خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل،‌امیر العلم، 1383،‌صد و چهارم، ص292، م1803)

سوال: قبلاً مقلد آیت ا.. اراکی (رحمة الله) بودم که بعد از ایشان یه آیت ا... خامنه ای (حفظه الله) رجوع کردم. آیا خمس هدایایی که در زمان تقلید از آیت ا... اراکی (رحمة الله) نپرداخته ام، اکنون باید بپردازم؟

باید فتوی مرجع تقلید فعلی خود را رعایت کنید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به وصیت به او بدهند، یا ببخشند، یا هدیه بدهند یا جایزه دهند واجب است،  اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را هم باید بدهد.(توضیح المسائل، دار القرآن کریم، 1414هـ ق، هفتاد و چهارم، ص299، م1762)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر کسی چیزی به او ببخشد و از مخارج سالش زیاد آید احتیاط واجب آن است که خمس آن را بپردازد.(توضیح المسائل، مدرسة الامام علی بن ابیطلالب، 1383، چهل و یکم، ص278، م1477)

آیت ا... نوری همدانی : هدیه خمس ندارد.(هزار و یک مسأله فقهی ،‌ 1383،‌ج2، ص100 و 101، س350 و 354)

آیت ا... وحید خراسانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد مثلاً چیزی به او ببخشند، در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، مدرسه باقر العلوم، 1379، پنجم، ص518، م1770)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

درآمد پس‌اندازشده

درآمد کسب و کار و تجارت و کشاورزی از دو حال خارج نیست:

1- درآمد پس‌اندازشده

2- درآمد مصرف‌شده

اما درآمد پس‌اندازشده که سال بر آن گذشته و صرف در مؤونه زندگی نشده است، درباره خمس آن چند نظر است:

1. آیات عظام امام خمینی ، اراکی، خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید خراسانی: خمس دارد.

2.آیة الله خامنه‌ای (نظر اخیر ایشان): پس‌انداز درآمد سال برای صرف در مؤونه در سال بعد اگر در آستانه صرف در مؤونه تا چند روز آینده باشد و یا خود داشتن مبلغی پس‌انداز جزو مؤونه او محسوب باشد، خمس ندارد و گر نه باید خمس آن را بپردازد.

ضمناً نظر قبلی معظم له این بود که با رسیدن سر سال خمسی واجب است خمس درآمد پرداخت شود، مگر در مورد پس‌انداز درآمد برای تهیه منزل و لوازم ضروری زندگی که اگر در آینده نزدیک مثلاً دو سه ماه پس از سال خمسی در این موارد مصرف شود، خمس ندارد.

3.آیات عظام بهجت، زنجانی و فاضل: خمس دارد مگر این که پس‌اندازکردن درآمد برای تهیه چیزهایی باشد که در زندگی عرفاً به آن احتیاج دارد، مانند منزل، اثاثیه، جهیزیه دختر، وسیله نقلیه مورد نیاز و مانند آن‌ها و نمی‌تواند یک دفعه آن‌ها را تهیه نماید. در این صورت پس‌انداز درآمد اگر چه چندین سال هم برآن بگذرد، خمس ندارد.

با توجه به فتوای مذکور این نتیجه را می‌گیریم که از نظر مراجع عظام مذکور، مؤونه زندگی که در باب خمس، استثناء شده مقید به مؤونه بین سال نیست، بلکه شامل هر نوع مؤونه‌ای که عرفا مورد نیاز است وتهیه آن به طور دفعی در بین سال میسر نیست، می‌شود.

4.آیة الله گلپایگانی (نظر اخیر ایشان) و آیت الله صافی: خمس دارد مگر این که پس‌اندازکردن برای تهیه خانه مسکونی مورد نیاز فعلی و در حد شأن باشد و راهی برای خرید خانه به جز ذخیره و پس‌اندازکردن پول نداشته باشد که در این صورت به آن خمس تعلق نمی‌گیرد.

5. درآمد مصرف‌شده درآمد

کسب و کار و حقوق که مصرف شده، از چند صورت برخوردار است.

صورت اول:قبل از وصول سال خمسی صرف در مؤونه زندگی نشده بلکه در بین سال یا پس از وصول آن مبدل به سرمایه شده است، در این صورت حکم سرمایه را دارد که به تفصیل فتاوای مراجع عظام درباره خمس آن ملاحظه شد.

صورت دوم:در بین سال، صرف در مؤونه زندگی متناسب با شأن عرفی شده است. در این صورت به اتفاق همه مراجع عظام، خمس به آن تعلق نمی‌گیرد

صورت سوم: پس از وصول سال خمسی صرف در مؤونه زندگی شده است. در این صورت به نظر همه مراجع عظام خمس دارد. به جز آیات عظام بهجت، زنجانی و فاضل که به نظر مبارک آن‌ها چنان‌که قبلاً گذشت در صورتی که به قصد صرف در ضروریات زندگی پس‌اندازشده و بعدها صرف در همان می‌شود خمس ندارد.

همچنین آیة الله گلپایگانی و آیة الله صافی، چنان‌که قبلاً ملاحظه شد، می‌فرمایند: در خصوص موردی که درآمد به منظور تهیه منزل مسکونی پس‌اندازشده و راهی برای خرید منزل جز با پس‌اندازکردن پول نداشته باشد و پس از وصول سال خمسی یا سال‌های بعد صرف در تهیه منزل می‌شود، خمس ندارد و در بقیه موارد خمس دارد.

صورت چهارم:درآمد کسب و کار صرف در مؤونه زندگی شده، مثلاً با آن منزل ساخته یا وسیله نقلیه و یا وسایل مورد نیاز در منزل خریده، ولی برای او مشکوک است که آیا در بین سال خمسی، درآمد را صرف مؤونه کرده یا پس از وصول آن. در این صورت چند نظر است:

1.آیات عظام امام خمینی ، اراکی، تبریزی، خوئی، خامنه‌ای، سیستانی، مکارم، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب باید با حاکم شرع مصالحه کند.

چنان‌که در توضیح المسائل مراجع آمده است: مسئله 1797 کسی که از اول تکلیف، خمس ندارد اگر از منافع کسب، چیزی که به آن احتیاج ندارد خرید و یک سال از خرید آن گذشت باید خمس آن را بدهد و اگر اثاث خانه و چیزهای دیگری که به آن احتیاج دارد، مطابق شأن خود خریده، پس اگر بداند در بین سالی که در آن سال فایده برده، آن‌ها را خریده، لازم نیست خمس آن‌ها را بدهد و اگر نداند که در بین سال خریده یا بعد از تمام‌شدن سال، بنابر احتیاط واجب باید با حاکم شرع مصالحه کند.

2.آیات عظام گلپایگانی، و صافی: بنابر احتیاط مستحب باید با حاکم شرع مصالحه کند.

3. آیة الله زنجانی: اگر درآمد را پس از سال خمسی، صرف در چیزهایی کرده که به آن‌ها احتیاج دارد به طوری که برای تهیه آن‌ها لازم بوده درآمد را کنار بگذارد باز هم خمس ندارد و اگر وضعیت مالی وی مشخص نباشد بنا بر احتیاط واجب، باید با حاکم شرع مصالحه کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

 سوال : آیا به هدیه ای که تا سال خمسی بدون استفاده باقی بماند،‌ خمس تعلق می گیرد؟

امام خمینی (ره) : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند واجب نیست خمس آن را بدهد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که اگر از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را هم بدهد.(توضیح المسائل،‌ دفتر انتشارات اسلامی، 1383، دهم،‌ ص231، م1753)

آیت ا... اراکی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد،‌ مثلا چیزی به او ببخشند اگر از مخارج سالش زیاد بیاید باید خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل،‌ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1372، ص317، م1786)

آیت ا... بهجت : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلا چیزی به او ببخشند یا جایزه بدهند، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید،‌بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1381، سی و پنجم، ص271، م1377)

آیت ا... تبریزی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد،‌مثلاً چیزی به او ببخشند یا جایزه بدهند، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید و آن هدیه چیز کم و کوچکی حساب نشود، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، سرور، 1378، ششم، ص277، م1762)

آیت ا... خامنه ای : هب و هدیه خمس ندارد، هر چند احوط این است که اگر مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.(ترجمه اجوبة الاستفتائات، بین المللی الهدی، 1384، هشتم، ص190، س851)

سوال: قبلاً مقلد آیت ا.. اراکی (رحمة الله) بودم که بعد از ایشان یه آیت ا... خامنه ای (حفظه الله) رجوع کردم. آیا خمس هدایایی که در زمان تقلید از آیت ا... اراکی (رحمة الله) نپرداخته ام، اکنون باید بپردازم؟

ج- هدیه خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، مؤسسه احیاء آثار الامام خویی، 1422هـ ق، دهم، ص302، م1762)

آیت ا.. سیستانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، دفتر آیت... سیستانی، 1423 هـ ق، بیست و دوم ، ص337، م1723)

آیت ا.. شبیری زنجانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد، بلکه بنابر احتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد، خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1383، اول ، ج2، ص6، م1762)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به وصیت به او بدهند، یا ببخشند، یا هدیه بدهند یا جایزه دهند اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را هم باید بدهد.(توضیح المسائل، 1377، هفدهم، ص343، م1762)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به او ببخشند چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید، احتیاط واجب آن است که خمس آن را بدهد.(توضیح المسائل،‌امیر العلم، 1383،‌صد و چهارم، ص292، م1803)

سوال: قبلاً مقلد آیت ا.. اراکی (رحمة الله) بودم که بعد از ایشان یه آیت ا... خامنه ای (حفظه الله) رجوع کردم. آیا خمس هدایایی که در زمان تقلید از آیت ا... اراکی (رحمة الله) نپرداخته ام، اکنون باید بپردازم؟

باید فتوی مرجع تقلید فعلی خود را رعایت کنید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد، مثلاً چیزی به وصیت به او بدهند، یا ببخشند، یا هدیه بدهند یا جایزه دهند واجب است،  اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن را هم باید بدهد.(توضیح المسائل، دار القرآن کریم، 1414هـ ق، هفتاد و چهارم، ص299، م1762)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر کسی چیزی به او ببخشد و از مخارج سالش زیاد آید احتیاط واجب آن است که خمس آن را بپردازد.(توضیح المسائل، مدرسة الامام علی بن ابیطلالب، 1383، چهل و یکم، ص278، م1477)

آیت ا... نوری همدانی : هدیه خمس ندارد.(هزار و یک مسأله فقهی ،‌ 1383،‌ج2، ص100 و 101، س350 و 354)

آیت ا... وحید خراسانی : اگر از غیر کسب مالی به دست آورد مثلاً چیزی به او ببخشند، در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.(توضیح المسائل، مدرسه باقر العلوم، 1379، پنجم، ص518، م1770)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<      1   2   3   4   5   >>   >